VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

torsdag 29 september 2011

Ack, ack

...halta hästar är min lott. Då en häst har kryat på sig insjuknar en annan. I dag var det dags för den yngsta hästen Frenja. Plötsligt blev hon blockhalt. Ena frambenet är så gott som helt ur spel. Nu gäller det att försöka sköta henne så väl som möjligt liksom de två andra hästarna, som jag skrev om här i bloggen förra gången. Ska hältorna aldrig ta slut??

Ute öser regnet ner på både ond och god. Inne är det rätt skumt eftersom elektrikern, som jag brukar anlita inte har behagat dyka upp på länge. Behöver få installerat belysning i både vardagsrum, veranda och ovanför yttertrappan. Tur nog så finns det skärmmössor, som har ledbelysning infälld i skärmen. Den person, som uppfann den "lippisen" är värd en eloge! Med hjälp av den genialiska skärmmössan slipper jag famla i mörkret när jag om kvällarna skall ut till mina juveler i stallet. Och hör ni; tänk så skoj när den mörkare årstiden står inför dörren; nu har vi ju all anledning att inleda stearinljussäsongen. Mysigt!

Skogens guld. Mums filibabba!

Häromdagen lämnade jag fortet för några timmar. Med en av mina kompisar begav jag mig iväg till svampskogen. Titta här till vänster, så fin fångst! Den här hösten är som känt suverän när det gäller de små enfotingarna. Bara att plocka fram lien  och skörda. Älgflugorna har dessutom äntligen förstått att jag inte är en älg. Efter att tidigare på hösten blivit attackerad av bataljoner med älgflugor så gjorde nu bara två flugor ett halvhjärtat försök att landa på mig. När de märkte att deras tilltänkta offer hade två ben istället för fyra drog de in sina landningsställ och flög vidare.






1 kommentar:

  1. Morning!! Oh nej, har du också halta hästar..så läskigt de är. Stackas krakar. Min är ju inte halt längre men hon har svårt att bära upp ryttare fortfarande. Men mitt hopp är att få igång henne igen.

    Svamp är de gott om ja. Jag tillhör ju de som inte plockar men jag ser ju ändå!!

    Älgflugor, de vet jag inte var det är. Har läst om dem i bloggvärlden så jag frågade vår hovslagare -finns de här? jo sa han de gör de, men man ser dem inte ofta om man inte är jägare, oh de e jag ju inte. De verkar läskiga så jag är glad att jag inte träffat på dem.

    Trevlig helg o kramiz Anki

    SvaraRadera