VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

måndag 21 november 2011

Blåsigt och dystert ute

..och tidigt mörknande kväll. Fram med stearinljus och elektriska ljusslingor. I ett nafs har mysfaktorn höjts med hundra.


För ett tag sedan hittade jag en armatur till badrumstaket. Kristallerna i lampan gör ett spännande skuggspel mot det mörka linoljevaxade taket. Badrumstaket är för övrigt det enda mörka innertaket i huset. De övriga färgerna i badrummet är också övervägande mörka för att belysningen, bland annat från de mot väggarna riktade dimmerförsedda spotlightsen, ska komma till sin rätt. Ett generöst tilltaget fönster på rummets ena kortsida gör att det naturliga ljuset flödar in på dagarna.




Datorer och televisioner (tv:n slängde jag ut för flere år sedan) i all ära men den hederliga och funktionssäkra radion är nog ändå i en klass för sig. Enkel att använda, billig i drift och kan alltid erbjuda något för alla och envar dygnet runt. I det här huset är radion i flitig användning.






Titta vilken snickarglädje man hade förr! Ett exempel på det är det gamla skåpet, som finns i köket. 






Renoveringen av huset framskrider just nu i snigelfart. Jag tycks inte ha tillräckligt tid att göra allt det där jag planerat göra själv. Massor är fortfarande omålat och de två rum, som väntar på sin tur att bli renoverade borde jag tömma så snart som möjligt så timmermannen kan påbörja sitt jobb där. Just nu skulle det vara bra om dagarna var dubbelt så långa. Renoveringen av huset har visat sig bli en längre utdragen process än jag från början trodde. Ett år och två månader har förlöpt så här långt. Att leva i ett halvfärdigt hus med därtillhörande kaos är inte alltid det lättaste. Ännu återstår renovering av två rum, förnyandet av den yttre brädfodringen, renovering av fönstren (som jag ska göra själv), nytt golv i verandan och reparation av yttertaket (under nuvarande gamla taktegel behövs en filtmatta). Ändå går ingen dag utan att jag känner mig enormt tacksam över att jag äntligen har, på höstsidan av mitt liv, ett hem, som är varmt och mysigt och där tidigare generationer ännu finns kvar.

Åhå, så matte stökar på, tänker Tuvan. Ingenting undgår hennes vakande öga.

4 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och badrumstävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera
  2. Hej käre vän!!
    Vilken underbart skåp du har där i köket...man blir nästan lika grön som skåpet av avund när man ser de - vill ha!!!
    Tänk vilket arbete och vilka känsor de la ner i möbler förr, idag är de enkelt o ja ibland rent skrangligt.
    Renoveringen går framåt med hög fart ibland och lägre ibland, man måste ju liksom ta lite paus ibland, skönt du förstått de. :)
    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här hamnade jag och föll pladask för berättelsen om Svalis och ditt fina sätt att berätta. Jag återkommer gärna!

    SvaraRadera
  4. Hej..hej...hoppas allt är bra!!
    Pärla har fått gå i pension för en tid sedan, rider inte henne längre. Hon är inte halt, men i bland tappar hon kraften i benet, när de blir kallt blir hon lite stel (som alla gamlingar) *ler*. oh då haltar hon lite. Men hon visade stora tecken på att hon inte klarade trav länge så då lät jag henne bli pensionär.

    Kramiz

    SvaraRadera