VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

måndag 2 augusti 2010

Gryningen

.. väckte varsamt upp allt liv på Gården. Solens första, tvekande strålar kittlade mina slutna ögonlock. Genom det öppna sovrumsfönstret kunde jag höra fåglarna stämma upp inför den nya morgonens ouvertyrer. Tydligen skulle det igen bli en varm, fin och solig dag. Ändå var det något, som inte kändes rätt. Sömnig satte jag benen över sängkanten och steg upp.

När jag gick efter Svalis för att föra honom till köket som vanligt märkte jag att något inte stämde. Visst, Svalis levde och stod upprätt men den lilla pigga fågel, som brukade hälsa mig god morgon med ivrigt flaxande vingar och en kaskad av glatt kvitter var nu tystlåten och ovanligt stilla. Bara svaga läten, som mest kan beskrivas som små, bräckliga pip kunde han åstadkomma för att försöka kommunicera med mig.
När jag tog upp honom i min hand föll han omkull i total avsaknad av balans. Försökte fresta honom med mat men nej, hans ögonlock var slutna och han gav ingen tillstymmelse till tecken på att ens försöka öppna sin lilla näbb.
Svalis var helt klart mycket, mycket sjuk. Så snabbt han hade försämrats! Jag insåg med en växande klump i halsen att han inte skulle överleva den här dagen.

När jag gick ut till stallet för att jobba gjorde jag en provisorisk liten påse av ett tygstycke, som jag virade runt min höft. Placerade varsamt Svalis i påsen i hopp om att han kanske skulle piggna till när han var ute och fick höra alla andra svalor kvittra. Jag ville också att han inte skulle vara ensam.

Ofta kontrollerade jag att Svalis andades. Jo, ännu rörde sig kroppen i takt med andetagen men det var knappt man kunde se det.

När jag igen senare på förmiddagen tittade till Svalis i det lilla, provisoriska boet blev med ens allting omkring oss tyst...
Svalis var inte längre kvar bland oss.

-

Man kan kanske tycka att det här väl inte är så märkvärdigt, en svala hit eller dit. Det finns ju så många av dem och det naturliga bortfallet av fåglar är ju mycket stort. Ändå kommer jag inte ifrån att det känns både tomt och jätte trist att Svalis inte klarade sig. Saknar hans lilla duniga, lätta kropp mot min bara nacke och att få vara med honom när han delgav sin syn på livet med sitt kärvänliga småkvitter.
Jag hade verkligen hoppats få se honom sälla sig till de andra svalorna för att tillsammans med dem på sensommaren dra iväg ner till sydligare breddgrader frisk, stark och full av liv.

Den lilla fågeln gav mig mycket. Han var en verklig personlighet, tro det eller ej. Det var han, som inspirerade mig till att börja skriva den här bloggen.

Jag fick förmånen att leva mitt liv ur en liten svalas perspektiv några dagar. Svalis påminde mig om hur skört livet är. Inte bara små fåglars liv utan allt liv. Min prioritering av vad, som är viktigt och vad, som inte är det behövde ses över än en gång...

Lilla Svalis har flugit iväg...

5 kommentarer:

  1. Vad roligt du skrivit om lilla Svalis! Verkligt ledsamt att er gemensamma vandring blev så kort, men han fick en god tid hos dej. Vårt andra svaluppfödningsförsök slutade lika olyckligt men det var fint att följa de små livens utveckling. Ha det gott på Gården.
    Bengts dotter Tove

    SvaraRadera
  2. Ja,Svalis´ liv blev kort, tyvärr. Det var en härlig, liten fågel!!
    Så roligt att du har följt med min blogg om Svalis. Många tack för det!
    Ha en finfin fortsättning på sommaren!

    SvaraRadera
  3. En klump i halsen som jag envist försöker svälja... Ordet "varför" ekar i min skalle, vad blev så fel, eller e det kanske så funtat i naturen att föräldrarna till ungarna i boet kände på sej, rent instinktivt att dessa inte skulle klara sej, så de puttade ut dem...?? Inte omöjligt tror jag. men oj vad han även berikade mitt liv de dagar han fick hos dej! han gav så mkt glädje! När vi talades vid i telefonen o han bara kvittrade på din axel så vi knappt fick en syl i vädret... Underbart e kort, alldeles för kort! Kram

    SvaraRadera
  4. Samma tankar har kört genom mitt huvud också; att det kanske var något fel på ungarna. Något svar på den frågan får vi givetvis inte, tyvärr. Men häng kvar! Livet på Gården går vidare trots allt.

    SvaraRadera
  5. Så ska det låta!
    Allt vi får uppleva i livet, möten eller skilsmässor, ger glädje eller sorg, men kontentan av allt är att vi får minnen som berikar och värmer oss i själen, samt lär oss för framtiden! Och allt sparar vi inom oss, i vår själs hård disk. Det e ju trots allt det som blir just vårt liv, det som just du eller jag är ensamma om och som e så unikt!
    Kram på dej systra mi!

    SvaraRadera