VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

lördag 16 oktober 2010

En röd elefant....

... anlände arla morgonstund till Gården. Milda Matilda och sjutton mosade råttsvansar!! Såg jag i syne?? Hade jag inmundigat alkoholstinna drycker dagen innan eller hade min syn en gång för alla sagt upp kontraktet? Nej, tydligen ingendera.
När jag väl gnuggat bort all sömn ur korpgluggarna insåg jag att den där elefanten kom rullande på hjul.....
Ja just ja; firman, som skulle trolla bort golvfyllningen i köket hade anlänt.

En glad, röd elefant (trebent?).
En ung man hoppade raskt ur lastbilen av modell större. Småningom hade han kopplat ihop flere delar till en slang, som skulle suga upp rubb och stubb från det forna köksgolvet. Elefantens snabel var redo att skrida till verket!

Här går det undan. Mellangolvet syns.







Tuvi checkar den långa snabeln..





Två timmar tog det innan all fyllning i köksgolvet var tömd. Man hade tydligen i tidens morgon lagt ett lager med halmkross under spånblandningen. Halmen var kruttorr fortfarande trots alla år, som 
förlöpt sedan huset byggdes upp på Gården!


När all gammal fyllning var borta blottades det gamla mellangolvet. Det såg inte så tryggt ut med massor av hål och springor i de delvis murknade bräderna. När jag spanade mellan springorna kunde jag se bottnet under. Oj, så djupt det var därunder! Vilken tur att jag inte vetat om djupet under mig då köket var i aktivt bruk. Jag, som har höjdskräck skulle säkert ha fått svindel inte bara en och två gånger... Hujedamej!


Lera, sand, spån. Halm underst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar