VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

tisdag 21 juni 2011

Tant Svart

Efter en ombytlig väderlek med solsken och regn blev det dags att spänna ogräshackan bakom hästen. Men oj, den måste repareras. Bäst att ta den till De Två Smederna.







Min kompis kom med mig och tillsammans traskade vi in till smedjan.










Där inne tog smederna hand om mitt redskap. Det med vatten drivna stora hjulet sattes i rörelse. Hjulet i sin tur alstrade kraft till hammaren, som långsamt men säkert omformade hackan så den blev i skick igen.










Döm om min förvåning när vi stötte på Tant Svart då min kompis och jag kom ut i solskenet igen. Hon hade tappat bort sina systrar Tant Brun och Tant Grön. Nu undrade hon om vi hade sett dem. Fast vi inte kunde hjälpa Tant Svart verkade hon hur glad och nöjd som helst ändå där hon stod i solskenet.













På vägen hem såg vi snyltgäster på det stora trähusets vägg. Vilken bra utsikt och super viloplats, tyckte de förnöjda fåglarne.

1 kommentar:

  1. En gammal hederlig smed...så mysigt!!
    Tant Svart..oj hoppas hon hittar sina tantkompisar.
    Önskar Dig en underbar Midsommarhelg.
    Kramiz Anki

    SvaraRadera