VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

söndag 19 december 2010

Kaos

Mitt tillvaro består numera av gula post-it lappar, tapet- och färgprover, hundmat, tidningar och kläder i en salig röra. Dessutom hoppar ystra dammkaniner omkring än här än där. Motivationen att  städa har sakta men säkert upplösts till obefintliga beståndsdelar. Ingen idé att försöka fixa till det när ändå allt strax ska rivas upp. För att komma från punkt A till punkt B här inne krävs zick-zackande över alla grejer, som gör sitt bästa för att sätta krokben för mig och mina små fyrbenta vänner.

Den tidigare sällan använda mikron har nu kommit till heders; vem orkar fixa till "riktig" mat i detta kaos? Bara det att hitta smörkniven och veta var tunnbröden och snabbkaffet finns, ja det är lyxigt! Tur att det finns halvfabrikatmat! Fast snart börjar jag bli led på alla soppor; kantarellsoppa, rökt renkött-soppa, spenatsoppa, grönsaksoppa...... Har antagligen gått igenom hela sortimentet. Mitt i allt detta sägs det att det är julafton strax. Oj, oj, oj! När började julmånaden??

Trots att köket inte är helt färdigt (på grund av köksskåpen, som inte har kommit än) har timmermännen tagit itu med tamburen, som gränsar till köket. Då gipsskivorna togs bort uppenbarade sig även här liksom i köket två finfina stockväggar. Min vana trogen var jag snabb att utbrista; "de ska förbli synliga!". Eftersom tamburen är rätt liten ska vi måla stockväggarna med vit linoljefärg. Sedan ska det bli tapet på de två andra väggarna.

Gamla tapeter blev synliga i tamburen till min stora glädje.
 
Elektrikern ska komma alldeles snart. Då har han heldags jobb här i huset. Han ska få fixa belysningen i tamburen men också i köket. Där blir det bara några eluttag tills vidare. Först sen då köksskåpen kommit och hela inredningen är klar där ska resterande el-dosor installeras.
Elektrikern ska också få installera belysning på vinden, som numera fungerar som ett praktiskt förråd. Där har timmermännen spikat ihop flera hyllor och ett golv, som täcker ungefär halva vindsytan. Nu har jag super bra förrådsutrymme där. Jihuuu :-)!

Golvet i tamburen blev utblåst, eller rättare sagt urgrävt (för hand). I morgon blåser killarna eko-ull där (de har mega-lungor må ni tro!..). Sen täcks golvet in med tillfälliga skivor i väntan på att badrummets golv är i samma byggnadsskede. Tanken är att golvvärmefirman ska installera värmerören samtidigt i båda utrymmena.

Nu gäller det att välja tapet till tamburen och kakel till badrummet. - Förresten; en eldstad, som  finns i badrummet sedan svunnen tid kommer att räddas. Spismuraren ska lappa till själva "boet", i övrigt lär den ska vara i toppen skick. Fint! Min tanke är att kommande vintrar kunna ta mig bubbelbad lojt läppjande på ett gott vin och samtidigt avnjuta mysig eld i spisen :-)..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar