VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

söndag 5 september 2010

Halfbreed

Ibland kan jag undra; vilken är min nationella identitet egentligen? Är född här i Finland, mitt modersmål är svenska och har bott här hela mitt liv. Således är jag ju finlandssvensk, klart som korvspad. Så varför denna fråga?

Jo, saken är den att även om jag rent teoretiskt och också i praktiken är finländare så kan jag emellanåt ha lite svårt att klargöra för mig själv var jag känner mig mera hemma. I Finland eller Sverige??
Min mor är svensk och således har hälften av mina gener svenskt ursprung. Min far var finlandssvensk med rötter i den finländska landsbygden.
Som liten tillbringade jag flere av mina barndoms somrar i Sundsvall där mina morföräldrar och också min äldsta syster bodde. Så här efteråt har jag insett att dessa somrar präglade mig en hel del. Mormor var från Sundsvalltrakten och morfar kom från Jämtland. Nu bodde de på Stenhammargatan.
Jag hade en trevlig kompis, Lena, som jag hängde ihop med. Hon bodde några hus ifrån mormor och morfar. En annan granne, som bodde vid samma gård som morföräldrarna, var en gammal farbror, som kallades för Kalle. Ett av mina minnen av honom var att han lärde mig tälja visselpipor av trädgrenar. Minns att jag tyckte det var så fantastiskt att man faktiskt fick ljud ur dem när de väl var färdiga. Farbror Kalle bad mig ibland knalla ner till kiosken och köpa dagens tidning åt honom. Samtidigt fick jag också vanligen inhandla GB:s supergoda glass. Kunde inte komma fort nog tillbaka till Stenhammargatan för att där på nolltid skeda i mig vaniljglassen, min favoritsort, direkt ur paketet.
I Sverige fick jag, då jag var tio år, för första gången i mitt liv sitta på en häst. Det var en dag jag aldrig skulle glömma! Hästen, ett sto, hette Pushan. Att få sitta på henne medan hon vandrade omkring i hagen var oerhört spännande. Förmodligen var det tack vare henne mitt hästintresse fick sin början, intresset som hållit i sig i över fyrtio år.
Minns också mormor och morfars svarta katt Ruster. Han hade ett slitet rött rosetthalsband. Det röda bandet till trots så såg han oerhört macho ut.

Ibland åkte vi alla, mina systrar, mamma och mormor och morfar ut till Wiforsen. Där hade morföräldrarna en liten sommarstuga. Det var en gammal, härlig stuga med ett pytte litet loft där vi systrar fick sova. Minns att jag där hittade en gammal, tummad bok; "Onkel Toms stuga". Den läste jag i det mysiga kyffet, oftast när regnet smattrade mot taket. De stunderna upplevde jag att världen utanför krympte och krympte för att till slut bara omfatta det lilla rummet på loftet, Onkel Tom och jag.
På gården i Wiforsen fanns också en liten ministuga, som mest liknade en lekstuga i mina ögon. Där satt jag gärna och länge och spelade på min bärbara, ljusblå, batteridrivna grammofonspelare, som jag fått av min ena morbror. Om och om igen fick Svante Thuresson sjunga "Sista valsen" och Anna-Lena Löfgren "Lyckliga Gatan", mina allra första två singelplattor, som jag köpte i Sundsvall tillsammans med morfar.

Dagens Sverige är inte som det var då jag var barn. Ändå känns det som om jag kommer hem varje gång jag reser från Finland och passerar den finsk-svenska gränsen.

I Finland hör jag ju hemma också, onekligen. Har många fina minnen från min uppväxt här och efter att min pappa berättat om krigens fasor och vedermödor fick jag som vuxen ännu mera patriotiska känslor för detta tuffa, lilla land. Ändå kan jag emellanåt känna mig främmande och lite malplacerad i den finländska och i all synnerhet i den finska kulturen (hur intressant den än kan vara).

Sen har vi språket. Även om jag klarar mig på det andra inhemska språket finskan, så kan det kännas som om jag inte är jag när jag talar finska. Låter knäppt men så är det. Det är så skönt att kommunicera på det egna modersmålet med precis vem som helst i Sverige. Konversationen blir mera otvungen där.

Man brukar säga att där hjärtat finns där hör man hemma. I mitt fall är det väl så att mitt halva hjärta finns här i Finland och andra halvan i Sverige.
Kanske jag kan säga att min nationella identitet är transportabel :-D, svensk, finländsk - finländsk, svensk... helt beroende på var mina tankar är eller var jag rent fysiskt befinner mig för stunden. Trots att jag är så tudelad i den här frågan så känner jag mig egentligen lyckligt lottad. Inte så illa att kunna vara hemma oberoende om jag är på östra eller västra sidan om "potten".

4 kommentarer:

  1. Sent omsider hittade jag detta inlägg som jag tydligen missade i somras. Vad intressant att läsa. Jag har funderat massor på identitet och var man hör hemma, faktiskt alltid men konstant sedan jag flyttade till USA för 15 år sedan. Jag ville alltid så hemskt tillhöra, men kände mig oftast utanför. Mycket kom sig av att min familj flyttade från stad till stad när jag var barn. I en av städerna blev jag ju bekant med Dig, och det kändes som hemma. Det tog många, långa år innan jag kände mig någotsånär hemma i följande stad. Kanske denna rotlöshet gjorde att det var tämligen lätt att flytta utomlands. Som finlandssvensk tillhör man ju dessutom minoriteten och får snällt vänja sig från barnsben att vara lite kufisk. Fast nog tog det ju tid over here också att slå rot. Nu känns det lite konstigt i Finland, fast samtidig så bekant. Äntligen har jag väl accepterat att mitt liv är en outsiders och jag gör det bästa för att söka tillhörighet där jag kan, i min familj, mitt hem, mina vänner, min buddhistiska grupp etc. Små öar. Som en astronaut nyligen sa på TV ´när jag såg jordklotet från rymden insåg jag att allt är ett enda land, det är bara vi människor som har hittat på landsgränser. Vi tillhör samma planet, den är skör och vi skall ta hand om varandra och den, var vi än råkar befinna oss´.
    Joanna

    SvaraRadera
  2. Så vackert du skriver, Joanna..och så bra!! Många flyttningar har du varit med om som barn och det har säkert varit jobbigt för dig, det förstår jag (flyttade själv oxo som tonåring några gånger så jag vet hur det känns att rivas upp med rötterna under en livsperiod då man är som mest känslig). Jag är så lycklig över att du hittat dina öar bestående av mänskor du älskar och som i sin tur älskar dig. Kram!!

    SvaraRadera
  3. Kicke,
    Även om de kulturskillnader som just du och jag upplevt är rätt små så finns de och är helt legitima. Det finns t.o.m nu ett uttryck för det: Third Culture Kid. Du är exemplar :)

    Vi har diskuterat dessa saker i timmar med E. Hon kom till att det finns olika sätt att vara en cross culture kid;
    - Född i ett land och uppvuxen i ett annat
    - Född i ett annat land än sina föräldrar
    - Adopterad från ett land och helt uppvuxen i ett annat. Man ser annorlunda ut, känner sig dock lika men blir olika behandlad
    - Uppvuxen i ett annat land, besöker sitt fäderneland, ser lika ut, känner sig olika men blir behandlad som lika...

    ...dvs kombinationerna är oändliga. Det gemensamma dessa cross cultural kids tycks ha att de oftast har lättare att identifiera sig med andra outsiders fast de skulle komma från andra sidan av jordklotet. De delar misären av att inte helt tillhöra, men också rikedomen av att ha rötter i två eller flere länder.

    Följande ritade film är gjord av E´s vän och vår granne som har en saudi pappa och amerikansk mamma. Han växte upp i Saudi Arabien men tillbringade somrarna i Cleveland.

    http://www.youtube.com/watch?v=htXclLHFCtg

    Andra linkar om ämnet:
    http://www.tckworld.com/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Third_culture_kid

    http://www.state.gov/m/dghr/flo/c21995.htm

    Kram från en förvirrad till en annan :D
    Joanna

    SvaraRadera