VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

söndag 7 november 2010

Dags...

... för golvbjälkarna! De fastsätts i den tidigare lagda balken, som är spikad i de alla fyra väggarna och som bland annat håller isoleringsullen på plats. Med skruvar och så kallade balkskor fixeras golvbjälkarna i väggbalken.

Isoleringsskivor gjorda av träfiber skärs ut i passande storlekar och placeras mellan bjälkarna. Den här dagen har vår timmerman med sig en annan kumpan, som hjäper till. Jobbet tar ändå hela dagen innan alla skivor sitter där de skall. Nu utlovas märkbar skillnad i värmen i det hittills så kalla köket. Själv kan jag inte riktigt tro att det kan vara möjligt.... svårt att tänka mig... efter alla dessa år av boende i Arktis... 


När de två byggarna åkt för dagen öppnar jag dörren in till köket för att beundra dagens jobbresultat. Stiger först på de två bastanta tvärgående, korta bräder, som är placerade alldeles innanför dörren. Ser ju nästan fint ut, tänker jag. Hurudan golvyta ska jag välja, undrar jag vidare? Ockuperad av mina tankar stiger jag vidare mellan golvbjälkarna........
BÖVLARNAS BÖVLAR OCH FEMTON LÖSS I RAD!!!!!!! Igenom isoleringsskivan dråsar jag för att strax efteråt befinna mig på källarplan..... Oj, oj, oj!!! Strunt i att fallet gav mig ett rejält blåmärke men att jag spolierat timmermannens jobb får skammens rodnad att blossa på mina kinder.
Följande dag får jag snällt krypa till korset och erkänna det sabotage jag gjort dagen innan. Till min lättnad får jag höra att sånt händer allt som oftast i detta skede av uppbyggnaden av golv. Att jag mumsat i mig diverse chokladplattor den senaste tiden var inte heller orsaken till att skivan gett vika.... Skivorna är ytterst svaga. - Tur nog hade vi kvar en överlopps isoleringsskiva så min (snart allt-i-allo-) timmerman lappade flinkt igen hålet till "five feet under".
Följande vecka är det en annan byggare, som perforerar en av isoleringsskivorna. Av någon anledning känner jag mig nöjd.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar