VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

lördag 5 mars 2011

Skåp i sikte

Ute är rejäl storm. Träden böjer sig ödmjukt när vinden river i kronorna. Inte en endaste gren undgår stormens hårdhänta framfart. Mysigt att få vara inomhus mellan stallturerna.

Äntligen köksskåp i sikte.
Äntligen, äntligen kom köksskåpen, som jag beställt från svenska Rönnerholms Kök. Så vi har väntat! Första kontakten till återförsäljaren i Finland togs redan i september och först nu, i början av mars rullade lasten in på Gården. Man kan inte säga att konceptet planering - beställning - tillverkning - leverans gått på räls precis.. Dessutom är skåpen endast utvändigt grundmålade så vi måste själva måla ytfärgen, men det är egentligen ok för då får jag precis den kulör jag vill ha. En del av skåpen är levererade i delar så själva ihopmonteringen ska göras här hemma.  Sedan återstår projekt arbetsbord. Det ska måttbeställas separat. Diskhon och vattenkranarna har jag redan klart för mig vilka det ska bli men arbetsskivan är ännu under fundering. Förmodligen sten men vilken?? Nåt med grå kulör kanske, får se.


Katten Sara håller på att reta gallfeber på hunden Tuvan. Sara tycker att det är långtråkigt att vara inomhus så mycket. Hon får gå ut precis när hon vill men hon vill inte. Nej, alldeles för kallt där ute, säger hon när hon trevande placerar sin lilla tass på ytterdörrens tröskel. Hennes långa morrhår vibrerar till lite och sen springer hon raskt in i det varma köket igen. Sara vill helst vara alldeles intill Tuvan. Från att ena stunden ligga snällt på golvet bredvid Tuvi så kan hon plötsligt, helt utan förvarning attackera hunden och slå sina vassa klor i Tuvans långa päls. Tur att Tuvan är så snäll och tålmodig annars hade det blivit många hund- och kattstrider vid det här laget.


I vardagsrummet har brandmuren täckts av ett lager murbruk. Nu återstår frågan; hur skall muren se ut? Ska det bli en vitmålad vägg bakom täljstensspisen eller ska vi täcka muren med täljstensplattor? Igen nåt nytt att fundera över. Fast nu tror jag att jag lägger av med renoveringsfunderingarna för i kväll. Dags att småningom knyta sig - men innan jag släcker lampan ska jag bara läsa liiiiite i mina inredningstidningar...

3 kommentarer:

  1. Jag ser dina bilder o njuter av att vårt husbygge o renoveringsbygge är klart!! Pust. Men jösses vad kul de är när de är färdigt du.
    Får man tycka lite angånede din murstock (vägg). Att ha den i täljsten o en täljstensspis framför blir väldigt mycket täljsten tror jag. Väggen ser stor ut. Eftersom jag älskar min egna murstock som är enorm och finns i alla rum i gamla delen o lyser vit, så hade jag brytit väggen i annat än samma som spisen. Fast jag vet ju inte hur stor spisen är?? Min granne har en jättespis i täljsten så jag tänkte om de var de du också skulle ha. De e svårt sånt där du, man måste se det framför sig innan man skrider till handling, så de blir rätt. Kanske vore snyggt med grå vägg. Så tänk många gånger innan du slår till!!

    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!
    Du är såå välkommen med tyckanden :-)! Är glad för varje tips jag kan få!!
    Spisen blir inte så där jätte stor men rätt så hög. För att den inte ska bli en stor och mörk Morran i vardagsrummet har jag beställt vita glasskivor, som placeras på frontsidan ovanför eldboet ända upp till och med översta stenvarvet. Har tänkt i samma banor som du och därför ska vi bara måla väggen bakom spisen vit först, sen muras spisen upp och till sist - OM det verkar ok med täljstensplattor bakom så lär det ska vara möjligt att fästa dem efter att spisen kommit på plats. Ska fotografera de olika skedena så får du se och tycka till mera, hoppas jag :-)!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vill du bli martha. jag är nyvald ordförande och vill gärna ha medlemmar till den yngre fraktionen. Tänk på att det inte mera är i så många sammanhang man kan räknas som yngre. Inget handarbetande, bara utfärder och föredrag, och penningsamling för fattiga barn.
    ditt hus blir megafint. vi har granitskivor till salu. Hälsningar iris.ritamaki-johansson@pp.inet.fi

    SvaraRadera