VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

måndag 7 mars 2011

Tulpaner





... betyder definitivt ett löfte om vår. Kunde inte låta bli att köpa en bukett för några dagar sedan. Gula och lila tulpaner hör till mina favoriter.
Samma dag vek jag in till en hälsokostaffär. Där hade de bland annat saltstenslampor. Gissa vad jag hade när jag gick ut ur affären?! Just det..
Nu lyser den så fint på den provisoriska hylla ( = restbit av ett trästycke) i ena hörnet av köket. Skenet är så mysigt mot den gamla stockväggen; intensivt orange-gult.

I dag drogs spismuren i vardagsrummet med vitt murbruk som ett smakprov på hur det kan se ut om väggen senare blir vitmålad bakom täljstensspisen.
I köket blev de två väggarna, som kommer att bli bakom och bredvid de antikvita köksskåpen, målade i ljusgrått. Tror att färgen kommer att bryta mjukt och fint till det vita. Själva monteringen av köksinredningen ska påbörjas i morgon. Alla vitvaror kommer i slutet av månaden så jag tror att vi hinner få allt på plats innan dess.

 







 Rosa, en av mina favorithästar i tiden
I morgon blir det dags för en utflykt till en firma, som säljer dörrar. Ska kolla in pardörrar, som ska bli monterade i vardagsrummet mot den blivande altanen bakom huset. Fast jag har ritningar på dörrarna vill jag se dem "live". Det har utlovats snöväder men hoppas och tror att den här resan inte ska bli lika spänningsrik som min "kakelresa" för några veckor sen. Peppar, peppar, ta i trä...! Fast tänk hur det var förr. Då var en resa till huvudstaden ett megastort projekt, som planerades i månader, kanske år. Då stod och föll allt på hästen Brunte, som skulle se till att husfolket kom dit de skulle. Tänk så fantastiska hästarna är och vad mycket de gjort för oss mänskor. Utan dem hade inte heller Finland varit självständigt i dag. Jag hyllar våra fyrfota trofasta vänner!!

3 kommentarer:

  1. Tulpaner...mumma...fram för allt lila!!
    Vad spännande det är hos dig nu....vill ju se...så nyfiken. En häst som heter Rosa...där ser man de heter ju min kompis "eller kallas" o hon blir alltid tagen för ko. Om man berättar något om henne..fniss. Söt häst. Du gillar ju Torsten, han är ju till salu...kom o köp han vet ja...han skulle säkert trivas hos dig.
    Kramiz o go lycka med fortsättningen av renoveringen...blir lite trött när jag tänker på att o glad att vi är klara, nästan...lister...ja du vet.
    Anki

    SvaraRadera
  2. Rosa hette egentligen Midnight Rose. Hon bodde på skolan där jag utbildade mig till hästskötare för många år sedan. Det var tänkt att hon skulle bli en travare men det ville inte Rosa.. så det blev ridhäst av henne i stället. Hon var helt underbar! En av de hästar jag inte glömmer!
    - Jo, hade jag bott närmare hade jag antagligen snott Torsten av dig men det är tur att vi inte bor nära varandra för även jag bara måste minska antalet hästar på grund av det digra jobbet med dem.. tyvärr :-(!
    Så roligt att du följer med mein Renoveringskampf här på andra sidan potten. Följande inlägg kommer snart :-).
    Solig vårkram!

    SvaraRadera
  3. Japp nu är min lilla Torsten såld ja. De känns lite si och så, men hans nya matte verkar som jag, då måste de bli bra väl..fniss.
    Jag vägrade ta emot handpenning för honom, för som jag sa. Jag litar på dig, oh skulle du ångra dig eller så, ja då ska inte Torsten till dig...men de tror jag inte hon gör. När hon hämtar honom den 3:e får hon betala.
    Ja de e tufft med många hästar, trots allt kräver de sin tid och sina pengar. Idag kommer hovslagare o han snor alltid med sig 2000:- när han varit här...nu miskas de till hälften (han har lite resa hit) varje gång, de e gott. Tänk om jag hade råd att byta var 8:onde vecka till så dyra skor..fniss...oh få naglarna klippta.

    Jag väntar på fler bilder från renoveringen...hoppas den går bra. Har ni fått vår där på andra sidan pölen ännu? Här är kanonväder, så gutt, så gutt.
    Oj höll på att glömma: Torsten flyttar in i landet ca 14 mil, så det är inte så långt. Han blir kvar i Småland.
    Kramiz Anki

    SvaraRadera