VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

torsdag 24 mars 2011

Stormigt värre

Stoiskt lugna hästar trots en storm, som gör att allting försvinner i en vit snödimma
...är det i dag. Vindbyarna är stundvis så kraftiga att jag är skraj att taket på mitt hus och hästarnas hela
Den virvlande snön har landat på Frenjas bak

lösdriftsbyggnad ska flyga iväg när som helst. Hästarna själva tycks däremot inte alls ta några bekymmer över den starka blåsten. De väljer att stå utanför lösdriften med bakdelarna vända mot vinden.

I nyheterna berättas om en långtradare som har blåst av vägen och i en stad i Finland har över 70 bilar varit involverade i en trafikolycka.
Sedan ca sex år tillbaka har jag märkt hur vindarna för varje år har tilltagit både i antal och i styrka, också sommartid. Skulle antagligen inte ha noterat det om jag inte hade haft mitt jordbruksjobb, som gjorde mig uppmärksam på den förändrade väderleken. Något speciellt är definitivt på gång gällande vårt klimat.

Även om det känns lite kymigt med den starka stormen här är det ju ingenting jämfört med den fruktansvärda jordbävning och tsunami, som japanerna drabbades av den 11 mars. Mitt hjärta går ut till de offer, både människor och djur, som omkom i tsunamivågen men också till alla dem, som förlorat familjemedlemmar och sitt hem och nu kämpar för en fortsatt existens i ett nordöstra Japan, som slagits i spillror.

Väl medveten om allt, som händer i en orolig värld just nu fortsätter jag, liksom många andra, att leva vidare i min egna vardag. Här fortsätter husrenoveringen sin gilla gång.

Delar av den blivande rökkanalen
Skorstenen på vinden...
Den här veckan har det hänt en hel del faktiskt. En helt ny skorsten har murats både inom - och utomhus. Nu tronar också en täljstensspis i vardagsrummet. Den är helt färdig så när som på några vita glasskivor, som senare ska fästas på spisens front. Foto på spisen ska ni få se så snart byggställningen framför den är borttagen.
Jordvärmefirman har lovat att komma och borra hål för jordvärmetekniken vecka 16 och det är jag jätte glad över. Känns som en liten milstolpe, tycker jag. Vi har ju redan golvvärmeslingor i fyra rum så det ska bli härligt att komma en liten bit framåt mot ett fungerande golvvärmesystem. 

...och på taket


Vit grundfärg har målats på stocken

I vardagsrummet har vi testmålat de delar av väggarna där stocken ska förbli synlig och i badrummet har ena timmermannen fortsatt med kakeljobbet.


Först lades golvkakel där duschen ska bli


Sara tar sig en sväng för att kolla läget i hennes hem, som ständigt förändras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar