VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

torsdag 29 juli 2010

Flygträningen har börjat


Titta, jag kan!

Nu börjar det bli dags att träna vingarna, tycker Svalis. Träningsproceduren går ut på att först sträcka ut ena vingen sen den andra och så följer en serie vingslag. Och då må ni tro; då ser Svalis jätte stolt ut. Titta, titta vad jag kan!!
Att helt lätta ankar är han dock inte redo för än. Men snart, snart!!

Svalis har nu blivit så förtrogen med mig som sin surrogatmamma att han hoppar upp på min hand och gärna sitter där dels då det är måltidsdags men också då jag pysslar med annat. Trygg följer han med när det bär av till de olika rummen.
Svalis´ favoritsittplats är ändå min axel. En finfin utsiktsplats, tycker han. Där sitter han både när han vill ta en tupplur men också då han bara vill ha sällskap. För det mesta är han tystlåten men emellanåt blir han väldigt pratsam och då har han mycket att berätta.

I går ringde jag upp chefen för ringmärkningsbyrån på Naturhistoriska Centralmuseet i Helsingfors, Jari Valkama. Berättade för honom om "fallet Svalis". Han har aldrig hört något likande och tyckte att det är jätte intressant. Jag undrade om det är möjligt att få hit någon person, som kan ringmärka Svalis. Vem vet, om han klarar sig där ute kanske han återvänder nästa vår.... Svalor återvänder gärna till det ställe där de har vuxit upp. Det vore väl nåt att nästa vår, kanske en morgon, ha en liten svala, som knackar på fönsterbrädet och vill in... :-).


Så vacker!

Nu ska Svalis bli kändis! Redaktör Fanny Lindholm besökte oss i dag. Eftersom fotografen Christoffer Åberg också kom med blir det säkert finfina bilder av lilla Svalis i morgondagens Borgåblad.




1 kommentar:

  1. Sitter i samma båt!Har hämtat ett litet hus som vi körde hem på trailer och fann två svalungar under
    en tegelpanna. försöker mata dom med kattmat i små bitar, tonfisk och lite vatten, får se hur det går
    Man kan ju hoppas att dom klarar sig.Bor nu i en kattbur med en handuk runt sig.
    Från Vintrosa

    SvaraRadera