VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

onsdag 28 juli 2010

Sommarmorgon

En ny härlig sommarmorgon! Ute fylls luften med ett potpurri av dofter; hägg, syrén och vitklöver. Fåglarnas sång fullbordar sommardagsscenen.
Hundarna Tuvan och Olga har funnit plats under höbalens skugga. Inte en enda av hästarnas rörelser ute på betet undgår dock Olgas ständigt vakande ögon. Katten Sara ligger lojt utsträckt under björken drömmande om den där steken, som ska komma flygande direkt i hennes mun. En skön, lagom bris sveper över ängarna och de rentvättade vita gardinerna lever sitt eget liv i den svaga fläkt av sommar som kommer in i mitt ljusa kök.

I dag är dag nummer tre av Svalis´ liv i sin nya, tillfälliga boning.

På kvällen i går blev jag orolig för Svalis. Han verkade extremt trött. Ibland tittade han på mig med halvslutna ögon men för det mesta blundade han helt och hållet. Fick Svalis för ensidig kost? Fick han inte tillräcklig stimulans? Var Svalis deprimerad??
Försökte fresta honom med extra mat (av olika slag) och pigga upp honom med lite extra prat (vi har utvecklat vår eget språk, han och jag) men nej, ingen respons. Höll Svalis på att bli sjuk??
Till min lättnad piggnade han till senare på kvällen och blev igen den där lilla alerta fågeln, som vi lärt känna. Han blev så pigg att hans vanliga sovtidpunkt sköts upp till först strax innan natten kom. Insåg till min lättnad att han tidigare bara hade varit helt normalt trött.
Tydligen är det så att då en svala bestämt dig för att sova då verkligen SOVER den vare sig den har lagt huvudet under vingen eller inte. Nästan ingen yttre stimulans kan väcka en fågel, som rest till fjäderholmarna. Har nu också insett att små svalungar faktiskt behöver mycket sömn för att få energi över till tillväxt och annan utveckling.

En annan orsak till lite oro fick jag redan första dagen Svalis flyttade in till oss. Märkte hur han med ens började skaka alldeles oerhört. Hela den lilla kroppen verkade vibrera åt alla håll samtidig. Om ni har sett en sädessorterare eller ett tröskverk sätta igång så vet ni vad jag menar. Vad i all världen höll på att hända? Fick Svalis ett krampanfall, hjärtslag eller var något annat rysligt på gång?
Min oro blev lyckligtvis kortvarig för snart såg jag att Svalis levererat ett visitkort... Vad lära vi härav.... jo då en svala ska bajsa krävs all den energi, som en liten svala kan uppbringa för att producera en hög - också detta är en intressant detalj om svalornas liv och leverne :-D!

Då Svalis´ surrogatmamma intar frukosten sitter Svalis och kikar på sittande på kanten av sitt bo. Efter frukosten funderar vi båda över när vi ska inleda flygövningarna. Svalis själv tycker att han gärna skulle vilja pröva redan nu medan jag tvekar lite grann. Försöker förklara att katten Sara är där ute nu och om vi går ut kan övningarna sluta lite abrupt liksom....
Förresten; att turas om att katten och Svalis inte i misstag stöter på varandra här inne är inte så lätt men det har lyckats .. tillsvidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar