VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

söndag 16 januari 2011

Arktisk morgon

Mellan något kylslagna lakan vaknade jag upp denna söndag morgon. Väl uppstigen och efter en snabb blick på termometern där ute kunde jag konstatera att temperaturen utomhus var rätt .. hmmm, hur ska jag säga... fräsch... minus 27 grader. Jo, faktiskt. Efter en dubbelkontroll av mätaren inföll sig snabbt frågan; var ett besök på hemlighuset heeeeelt nödvändigt en morgon som denna?? Fann mig dock snart därefter, påpälsad upp över öronen, ta mig över gårdsplanen till utedasset.
- For your information; endast tack vare den finländska "sisun", som är inbyggd i hälften av mina gener sitter jag här nu utan vingar och skriver i min blogg. Men tro mig, det var en pärs.. Tur nog har kvicksilvret klättrat upp med fart under förmiddagen både inomhus och utomhus så nu har mina fingrar tinat sådär lagom till lunch. Herren prövar blott han ej skjuter..

Golvbjälkarna klara i vardagsrummet
Under veckan, som gick fortskred renoveringen inne i huset. Nu har timmermännen bland annat hunnit med
att fixa alla golvbjälkar både i badrummet och i det blivande vardagsrummet. Nästan alla isoleringsskivorna, som ska vara mellan bjälkarna är också på plats.
Det var en gång en spis..
En gammal eldstad, som funnits alltsedan huset byggdes upp här på Gården, visade sig balansera på en trekantig sten under golvytan. Tur att spisen hållits på plats alla dessa år..
..men så icke längre.
Redan långt tidigare hade jag, efter moget övervägande, beslutat mig för att ge klartecken för en rivning av den här spisen. Beslutet visade sig vara bra. Då plåten, som omgav de gamla tegelstenarna och murbruket tagits bort kunde vi konstatera att det var hög tid för spisen att förflytta sig till spisarnas himmel. Skicket var med andra ord uruselt.


Här löper avloppsröret från badrummet till vardagsrumssidan, heja, heja!
Från badrummet är avloppsröret draget ända fram till källaren, som finns under markytan på husets ena kortsida. Senare skall röret anslutas till det blivande reningsverket, som inkommande vår ska grävas ner på gården.

Öppningen, som gjorts in till källaren där den tekniska centralen ska bli.
Bruksvattnet har kommit in i huset via ett vattenrör i  badrummet alla år vi bott här. Nu har det röret förlängts med ett specialdito. Strax innanför rörets hölje finns isolering och innanför den finns en elektrisk värmeslinga, som ska hålla vattnet på plussidan även vintertid. Det här vattenröret är nu draget från badrummet till källaren dit också tryckkärlet och vattenfiltret förflyttats (här ska för övrigt också centralen för jordvärmen installeras). Från källaren fortsätter vattenröret tillbaka till själva bostadsutrymmena. Det här innebär att vattnet kommer att röra sig i två olika riktingar under golven men på det här sättet slipper jag ha både det gamla varmvattenkärlet och tryckkärlet i badrummet där de befunnit sig tidigare. Den här omplaceringen gör också att badrummet blir lite rymligare.

Kaos
Medan renoveringen av huset fortsätter lever hundarna, katten och jag ihopträngda i det halvfärdiga köket. Där har vi det modernt med en "Öppen Planlösning", den senaste trenden på boendefronten. Öppen planlösning innebär att man har alla funktioner i ett och samma utrymme; kök, vardagsrum, sovrum e t c. Det här är ju ett praktiskt sätt att bo på. Hmm, varför låter jag renovera hela huset egentligen..?
Nej, kan knappt vänta tills huset blir helt klart. Att leva i detta kaos kräver lång stubin och ett ihärdigt fastklamrande i Visionen. På grund av all röra känns det bra att emellanåt ta sig ut på en promenad och tömma "hjärnkontoret" en stund.
Vad finns bakom de roströda, stolta furorna, tro?



Smygtitt





Gammal charm

Heavy artillery ready for action. Bäst att skynda sig hem...

2 kommentarer:

  1. Vilken mysig blogg, det skall bli roligt att följa era renoveringar:)
    Kramisar
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Tack Camilla! Så kul att du gillar bloggen :-)

    SvaraRadera