VÄLKOMMEN!

VARMT VÄLKOMMEN! Skoj att du tittar in :-)! Bloggen är dedikerad till den lilla svalunge, som jag fick "låna" sommaren 2010 och som du kan läsa om i de första inläggen. En renovering av huset på Gården får du också följa med bland annat ditt och datt.
Om du är ny här börja gärna läsa från sidan "Det var en gång" (27 juli 2010). Inläggen kan med fördel läsas i kronologisk ordning, som en helhet, men givetvis också som enskilda, fristående sidor. De flesta foton kan du se i större format genom att klicka på dem. Ni tycks vara många, som läser här. Blir jätte glad om du lämnar ditt spår i kommentarrutan.

fredag 28 januari 2011

Pang i bygget

En bitande kall, klar och otroligt vacker morgon. Kvicksilvret har stannat på minus 25. Morgonsolen väcker upp trädtopparna i skogen uppe på berget. På vägen till stallet stannar jag upp och beundrar allt det vackra omkring mig. Vilken förmån att få bo så här!

Hammarslagen i huset på Gården har igen ekat vida kring denna vecka. I badrummet har skålning av väggarna blivit så gott som klart. Ekoullen ligger som ett bomullshav på golvet.

Ekoull i badrummet
I det blivande vardagsrummet är golvisoleringsskivorna fästa mellan golvbjälkarna. Ekoullen är på plats och bräderna, som ska varvas med golvvärmeslingor är nästan alla fastspikade. Inkommande vecka kommer arbetare från jord- och golvvärmefirman hit. Då ska alla vattenslingor i badrummet och vardagsrummet installeras. Kanon!

Infälld hylla, som ska bli ovanför badkaret
 

Vackra stockväggar uppenbarades i dag i vardagsrummet då väggskivorna togs bort. De gamla stockarna är så enormt fina! Tror att en av väggarna får förbli synlig, resten tapetseras.

Stockvägg i det blivande vardagsrummet
Äntligen har en beställning på köksskåpen kunnat göras. Det blev en ofrivilligt lång och utdragen process innan vi kom så här långt. Skåpen kommer Rönnerholms Kök i Sverige att fixa. Skåpluckorna blir gjorda med råspont, som passar fint och är tidsenliga för det här lilla, gamla huset. Gissar att skåpen är här i medlet av mars. En lång väntan är det men jag tror att slutresultatet kommer att vara all väntan värd.

Katten Sara sköter om konvalecenten Olga

6 kommentarer:

  1. Här renoveras de ja!! de har jag vi oxå sysslat med de sista åren men nu tror jag vi är "nästan klara" vi hade alla stockväggar framme här ett år, men så tröttnade vi på att försöka få dem tipp topp så de blev bara inneväggarna av dem kvar. Livet på gården,,,,så hette min gamla blogg, den finns kvar men jag skriver inte där längre för jag bor inte kvar på den gården. Läste hos Östervik att du kollat hus o gårdar här i småland. Så jag kilade över o hälsade på så. Fina djur finns med såg jag.

    Kramiz Anki som önskar go fredag

    SvaraRadera
  2. Tack för din gulliga kommentar på min blogg:)Det är så roligt när man hittar en blogg som likt en själv har ungefär samma intressen för hem och djur mm
    Vill önska dig en underbar
    helg
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Så kul att också du tittat in på mig blogg, Anki! Tänk att du också har haft en blogg med samma namn :-).
    Gällande stockväggarna här är jag lite tveksam. Vill absolut ha någon av dem synliga men vill ändå inte ha känslan av en fjällstuga.. Så det blir nog tapeter på de flesta eller vitmålat.
    Ha det så gott :-)!
    Kram, Kicke

    SvaraRadera
  4. Camilla; Jo, det är jätte kul att märka att det också finns andra, som har liknande intressen :-)!
    En riktigt skön helg till dig och din familj!
    Kram,
    Kicke

    SvaraRadera
  5. Så roligt att höra. Tack Maria!

    SvaraRadera